Bilgisayar oyunlarında basit ve heyecandan uzak atari devrini geçeli epey zaman oldu. Artık hem çok daha gelişmiş hem de özel efektlere sahip, konuları ve kahramanları çok sanal oyunlar gündemde.
Teknolojik oyun konsollarının da işe el atmasının ardından oyunlar, milyarlarca doların döndüğü, milyonlarca kişinin hayatına giren dev bir sektör haline geldi. Hele bu sanal karakterlerin büyük paralar kazandırdığını keşfeden Türk oyun tutkunları, bugün Güney Koreli K2 Network firmasının en çok gelir getiren oyun grubu oldu. Bunun üzerine, dünyanın en büyük bilgisayar oyunları firması, Türkiye’ye ofis açmaya karar verdi. 2008 yılında İngilizce dışında ikinci dil olarak Türkçe oyunları piyasaya sürmeye hazırlanan şirketin İletişim Direktörü Jeannie Hong’un sözleri aslında gelinen noktayı özetliyor: “5 milyon kullanıcısı ile Türkiye en büyük pazarımız. Bundan dolayı ülkeniz bizim için çok önemli.” Sanal oyun sektöründe önemli deneyimleri bulunan tecrübeli işkadını Hong, önemli bir noktaya dikkat çekmeden edemiyor: “Oyunlar genellikle şiddet içerikli olduğu için lütfen 13 yaş altındaki çocuklar bundan uzak dursun.” Çünkü bu tip oyunlar yüzünden işinden, evinden olan insanların artması ve oyun sürelerinin giderek uzaması, geleceğe ait soru işaretleri doğuruyor. Sanal bir hayatı yaşama uğruna sorumluluklarını boşlayan insanlar, oyun üreticilerini de düşündürüyor. Bu konuyla ilgili üniversitelerde araştırmalar bile başlatılmış. Araştırmalar, bu oyunların aynen uyuşturucu gibi bağımlılık yaptığını ve bırakmak için karakterini öldüren ve oyunu bilgisayarından silen insanların büyük çoğunluğunun bir süre sonra yeniden gelerek sıfırdan başladığını gösteriyor. Diğer bir sorun da, bu oyunların PC temelli olması ve oyun konsollarına uyarlanmasının çok zor olması. Ancak bu aynı zamanda sorunların en kolay çözülebilecek olanı.
Knight Online, War Rock, Global MU Online, Red Stone, Sword of the World ve Granado Espada gibi internet üzerinde oynanan oyunların meraklıları her geçen gün artıyor. Dünya üzerinde 16 milyon kayıtlı kullanıcı, bilgisayar başında saatler geçirerek, sanal düşmanları yenmek için uğraşıyor. Belli ücretler vererek sanal dünyalarda oluşturdukları karakterlerle oyun oynayanlar, savaşçılarını ve savaşçılara ait kılıç, silah, kalkan gibi malzemeleri satarak aylık 1.000 ile 4.000 bin YTL arasında para kazanıyor. K2 Network’un hem ücretli hem de ücretsiz olarak oynanabildiğini belirten İletişim Direktörü Jeannie Hong, paket fiyatları 8,95 dolar ile 24,95 dolar arasında değişen ücretli oyunların kullanıcıya para kazandırdığı için tercih edildiğini söylüyor. “Bir oyuncu Mercedes alabilecek kadar para kazanabiliyor.” diyen Hong, oyunun arkasında büyük bir ekonominin döndüğünü kaydediyor. Örneğin, oyuncu sayısı ve ücretler dışında, hayatını bu oyunlardan kazananların olması da işe ayrı bir boyut katıyor. Uzakdoğu’da yapılan bir araştırmaya göre, açık artırma sitelerinde, online oyunlarda kullanılan altınları, para birimlerini, silah gibi aletleri satanlardan çok daha fazlası bulunuyor. Hayatlarını başkasının oyun içindeki karakterlerini güçlendirip ilerleterek kazananlar dahi mevcut. Oyuncular uyurken, işteyken, kullanıcı adı ve şifrelerini verdikleri kişiler onların oyun içindeki durumlarını ileri taşıyor ve bunun için günde 1 dolar gibi ücretler alıyorlar. Bu çarpıcı gelişme, artık insanların eğlence hizmeti almak için başka insanları çalıştırdığını gösteriyor. Açık artırma sitesi e-Bay üzerinde ise bu oyunlarda kullanılan 9 milyon dolarlık sanal eşya satışı yapıldığı tahmin ediliyor. Yani artık bu oyunlarda elde edilenler insanlar için hem maddi hem manevi olarak çok değerli. Bu da, geçimini buradan sağlayanların artmasına sebep oluyor. Sanal karakterler için sanal giysiler tasarlayıp satanlar, bilgisayar oyunları üzerine 24 saat yayın yapan TV kanalları olan Güney Kore’de online oyun polisleri de 24 saat kullanıcıları kontrol altında tutuyor.
“Şiddet oyunlarına talep artıyor”
Hong, dünyada dövüş oyunlarına yönelik ilginin giderek arttığına dikkat çekiyor. Şiddet içerikli oyunlara talep olduğunu kaydeden Hong, “Biz de dövüş oyunları üzerine odaklanıyoruz.” diyor. Yine ücretli paketlerde kayıtlı olarak, bir hesap açılmasından itibaren; her oyuncu, herhangi bir ulusun içinde İnsan veya Org ırkı arasında seçim yapıyor. Kişiler karakterlerini barbar, savaşçı, rahip, okçu veya büyücü olarak geliştirebiliyor. Başarılı oyuncular, zafer kazanmak için kendi ulusundan olanlarla güçlerini birleştirmeye çalışıyor. Sürekli savaşarak, Knight Online dünyasında her karakter kahramanlık mertebesine ulaşıyor. Hatta şehrin kralı dahi olabiliyor.
“13 yaş altı çocuklara tavsiye etmiyoruz”
Türkiye’de K2 Network oyuncularının yüzde 50’si internet kafelerde oynuyor. Bu nedenle internet kafelerin en büyük iş ortakları olduğunu ifade eden K2 Network Türkiye Ülke Geliştirme Yöneticisi Gülümser Baran, “İnternet kafeler ile aramızla sıkı bir diyalog var. Knight Online oyunumuz internet kafelere çok paralar kazandırdı.” diyor. Bu rakamın aylık 1.000 dolardan başlayıp internet kafenin bulunduğu yere ve büyüklüğüne göre arttığını belirten Baran, şiddet içerikli oyunların 13 yaş ve üzeri olduğuna dikkat çekiyor. Oyunlar konusunda hassas davrandıklarını söyleyen Baran, çocukların algısının açık olduğunu vurgulayarak bu yüzden 13 yaş altı çocuklara tavsiye etmediklerine işaret ediyor. Bunun için ailelerin dikkatli olması gerektiğine değinen Baran, Amerika, İngiltere ve Almanya’da sanal oyunların inanılmaz reyting aldığına dikkat çekiyor. Ancak Türkiye’nin pazarın yüzde 30’unu ele geçirdiğini aktaran Baran, Türkiye’deki başarısının, merkezi ABD’de bulunan K2 için büyük sürpriz olduğunu da ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürüyor: “2005 yılında Türkiye’deki gelişmeler merkezden fark edilince şirketin Kore asıllı CEO’su Joshua Hong hemen Türkiye’ye geldi. Havaalanında internet kafe sahipleri ellerinde pankart ve Kore bayrakları ile karşıladı.”
http://genclik.zaman.com.tr/?bl=5&hn=1122